A világ legnagyobb gyártói között van, még sem fér oda a nagy luxus márkák közé. Az óragyártok Toyotája, egy ismert de talán nem elismert gyártó. A Citizen.

Még mielőtt belemerülnénk a jelenkor Citizen óráiba rögtön kezdjük egy ellentmondással, sőt kettővel. Hány éves a kapitány? Szól a klasszikus viccben a kérdés. Jelen esetben: hány éves a Citizen? Hivatalosan 1918-ban alapították a márkát. A cég innen datálja magát. Itt rögtön jön a másik ellentmondás. A Citizen nem Tokióból származik, és ha nagyon szőrszálhasogatóak akarunk lenni még csak nem is 101 éves a cikk megjelenésekor.

A jogelőd Shokosha Watch Research Institute-ot alapították – svájci és japán befektetők – 1918-ban Yokohamában. S hogy csavarjunk még egyet a történeten a Citizen márkanevet először nem is a Fuji lábánál fekvő városban jegyezték be.

Mondjuk hegyből ott sincs hiány, ahol ez megtörtént eredetileg, mert – micsoda meglepetés – Svájcban jegyezték be először a márkanevet. (Plusz egy svájci kötődés: a jogelőddel együtt működött pár összeszerelőüzem Yokohama-ban, amelyeket egy svájci órásmesetre, Rodolphe Schmid alapított, ezek szintén csatlakoztak 1930-ban a Citizenhez.) Maga a márkanév amúgy az 1920-as években „vándorolt” Japánba Gotō Shinpei révén.

De hogy tisztázzuk a címben szereplő állítást, a Citizen központja jelenleg Tokióban van. Sőt 2017-ben megnyitotta kapuit a márka legfontosabb boltja a „CITIZEN FLAGSHIP STORE TOKYO”, amely mellesleg a GINZA SIX luxus bevásárlóközpontban van. Apró érdekesség, hogy a másik nagy japán óra gyártó, a Seiko is nyitott itt egy boltot. Jelképes is lehet akár, sőt talán egy pici fricska is a Citizen részéről, abban a városrészben nyitni egy boltot – vagy inkább „a boltot” – ahol a nagyriválist alapították.

Újdonságok és érdekességek

 

PROMASTER TSUNO CHRONOGRAPH RACER

Tévedés azt hinni, hogy a Citizen csak olcsó tömegcikkeket gyárt. Bizony vannak ilyen márkanév alatt futó kifejezetten luxus kategóriás termékek is. Sőt a Promaster és a Capella kollekció 700-800$ közötti ára sem éppen a kispénztárcájú vevőknek való, bár ezek azért nem nevezehetők klasszikus luxus terméknek.

Viszont van jelenleg is két olyan limitált szériás termékük amely nagyon is megüti a luxus szintet.

Az egyik ilyen a Caliber 0100 (AQ6010-06A). 18K fehérarany tok, fekete krokodil bőr szíj és zafírüveg jellemzik a márka jelenlegi legdrágább termékét, amely csak 100 példányban került forgalomba világszerte. Természetesen ez az óra sem teljesen mechanikus, hanem a többi modellnél használt saját fejlesztésű Eco-Drive technológiával készült szerkezet lakik a számlap alatt. Megjelenésekor az ára 16.800,- $ volt. Azaz legalább enyibe kerülne annak, aki esetleg venne egy ilyet egy gyűlytőtől, magánszemélytől, mert hogy a megjelenése után szinte azonnal elkelt mind a 100 példány.

Az Eco-Drive szerkezet lényege, hogy a hosszú élettartamú akkumulátort a számlap alá rejtett szolárcella tölti. Átlagosan legalább 11 óra szükséges a teljes töltöttséghez, melynek segítségével hat hónapig tud teljes sötétségben működni egy ilyen szerkezet.

A képzeletbeli dobogó második helyén a szintén ebből a szériából származó Caliber 0100 (AQ6021-51E) található.

Ebből a típusból már egy picivel több, egész pontosan 500db készült. Az Eco-Drive technológiával készült szerkezet, és a zafírüveg itt is megamaradt, de a tok és szíj is „csak” titánból van (egész pontosan Super Titanium –ból a Citizen megfogalmazása szerint).

Amíg még rendelhető volt a gyártótól, addig 7.400,- $-ért lehetett hozzájutni egy példányhoz.

Mivel mind a két esetben limitált szériáról beszélünk ezért nagy valószínűséggel már csak aukciókon, vagy magángyűlytőktől lehet hozzájutni egy-egy darabhoz. Bár az egy picit érdekes, hogy a gyártó a saját honlapján lehetővé teszi, hogy emailben értesítsenek, ha újra kaphatóak lesznek. Apró dolog ez, és nyilván azért van, mert autmatikusan megjelenik ez a funkció minden már nem kapható terméknél, de azért jelentősen veszítene az exkluzivitásából mindkét termék, ha újra piacra kerülnének.

Még éppen hogy, de befér a képzeletbeli dobogó harmadik fokára az egyszerűen csak „The Citizen” (AQ1040-53A) néven futó típus. A szerkezet itt is a már emlegetett Eco-Drive technológiát használja.

A normál óra funkció mellet azonban ennél a típusnál már van dátum- és járástartalék kijelző is. A tok és a szíj ennél a típusnál is titánból készült, valamint a számlap felett is egy zafírból készült üveglap található.

Ellentétben az első két helyen szereplő termékkel, ez az óra már jóval jutányosabb áron is beszerezhető, akár újonnan is. Az ajánlott kereskedelmi ára a Citizen szerint 3.600,- $.

98D149 Men’s Precisionist Watch

Amerikai terjeszkedés

2007 évvégén a Citizen felvásárolta az 1875-ben New York-ban alapított Bulova-t. Nem annyira technikai jellegű érdekesség, de a Bulova volt az első cég, amely televíziós reklámban hirdetett (1941. július 1-én egy baseball meccs előtt).

Bulova hirdetések a Használt-óra.hu-n

Egy érdekesség így a Holdra szállás 50. évfordulóján, hogy egy Bulova óra is járt a Holdon. Az Apollo 15 küldetés során – amely a negyedik sikeres Holdra szállás volt – David Scott Omega órájának az üveglapja betört, ezért a tartalékban nála lévő saját Bulova Chronograph Model #88510/01 óráját is használta a harmadik „Hold-sétája” alkalmával.

Meteorite Tourbillon Perpetual Calendar Manufacture Only Watch model
Vissza a kezdetekhez? Svájci terjeszkedés

2016-ban a Citizen mondhatni véglegesen megvetette a lábát a luxusórák piacán a Frédérique Constant felvásárlásával. Ezzel talán választ is kapunk arra, hogy miért ritka a kifejezetten drága Citizen óra. Nincs igazán rá szükség, mert nem ez a márka igazi profilja. Persze a fentebb leírtak alapján, meg vannak a „kötelező” limitált szériák, de az igazi luxust a Frédérique Constant képviseli a portfólióban.

(Több nagy luxus márkához hasonlóan a Frédérique Constant is ott lesz a 2019-es Only Watch jótékonysági aukción a Meteorite Tourbillon Perpetual Calendar Manufacture Only Watch model-el, melyről még később mi is íruk egy bemutató cikket.)

Összességében azért elmondható a Citizen-ről, hogy egy olyan globális vállalatról van szó, amely márkái révén lefedi az órapiac nagy részét. Mindezt úgy, hogy még az alacsonyabb árfekvésű termékei sem nélkülözik a minőséget és az egyedi fejlesztéseket – Lásd a sokszor emlegetett Eco-Drive technológia.