Keresés a hirdetések között!

| Elfelejtett jelszó | Regisztráció | ÚJ HIRDETÉS (regisztráció nélkül)
Olcsón, jót! - 1.rész
Olcsón, jót! - 1.rész

Írta: RetekG. Megjelent: 2019-02-02 10:05:24


Van –e a Rolex és a Patek Philippe üveghegyen innen is élet? Tudja –e egy megfizethető óra, azt amit a Luxus márkák termékei? Lehet –e a csuklódon valami olcsóbb, ami azért jó is? Az óra gyűjtő válaszol – avagy egy órafüggő naplójából.


Van egy Dusterem. Ciki? Kacagsz? Lehet. De gondold végig: mire kell? Mennyibe kerül? Mit tud? Ugye, hogy ugye! Van az úgy néha, hogy a legnagyobb sárban, erdőben, hegyre fel, durva terepre az angol királyfi sem Mercivel megy vadászni. Nyugi Bro, nem minden a márka!

A nevem @RetekG és óraholista vagyok. Kedvelem, gyűjtöm, imádom, rajongom, fotózom és hordom. Ám ezt az addikciót sem adták ingyen, tettem érte. Egy dolog a rá költött pénz, egy másik a hosszú, rögös út (ha már Duster), amit bejárva egyre több tudás morzsa tapadt rám. Az évek során végül két dologra biztosan ráébredtem. Egyrészt, az indító kérdésre válaszolva: van élet a Rolex, az Audemars Piguet és a Patek Philippe ragyogásán innen. Másrészt a legtöbb férfi súlyos pénzeket költ divatra, frizkóra, kocsira, házra, nyaralásra, meg fehérje turmixra, de a csuklója mintha száműzve lenne. Az archetípusok egyike, aki nem hord órát. Őt én, mint függő, sosem érhetem meg. Őt már magával ragadta a sötét oldal, s csak titkon remélem, hogy e sorok visszarántják majd a fénybe. Annak viszont, aki egyébként hord, de a választása balul sikerült, esetleg épp most keresi az igazit, de nem tud vagy nem akar milliókat költeni egy – egy luxus márkára, mutatom az utat s megköszönöm, ha meghallgatsz.



A főszabály legyen az, hogy ami tetszik neked, az jó is neked. Senkit ne ítéljünk el az ízléséért, még akkor sem, ha az egyébként objektíve és egyértelműen tévedésbe esett. Mert legyünk őszinték, tévedni emberi dolog. Ezért van szükség pár al-szabályra a főszabály mellé, hogy az esetleges csorbákat fokozatosan kiköszörüljük.

Szabályok, fogalmak:
  • #1: Divatmárkát ne

    Nem sorolom, de úgyis tudod, az egyik rendőr, a másik üzemanyag, a harmadik meg „találd ki”, a negyedik – bár az inkább csak a nőket fertőzte – korsós misi, egy másik meg hilfe tomi… Az isten szerelmére, Ne! Ha megveszed 100ezrekért, mintha sorba állnál a lof*szért, amiért fizetsz is, nem keveset. Ezen „órák” előállítási költsége, mindennel együtt, jó, ha darabonként eléri az 1000Ft-ot, de akkor már bejött az országba, kitették a polcra, kifizették utánuk a vámot és aki eladja neked, az joggal röhöghet este otthon a markába. Gyenge minőségű, alacsony élettartamú, megbízhatatlan tömegcikk, legfeljebb divatkiegészítőnek nevezhető, de semmiképp sem óra. Annak, aki 700Ft-os Tesco-s pólóból rendezte be a ruhatárát, se ajánlom jó szívvel.

  • #2: Kvarc szerkezetek kíméljenek

    Kvarc órát sem. Erről regényt tudnék írni, de röviden ha magadra valamit is adó, igényes férfi vagy s annak is kívánsz látszani, s egyébként anyagilag megengedheted magadnak, hogy legalább 60ezer forintot „elverj” órára, egyszer legalább az életben, akkor válasz mechanikus szerkezetet. Nem azért mert ez a heppem. Nem azért mert a mechanikus óra gyártók nekem ezért fizetnek (tényleg nem, még…), hanem magad miatt. Ma egy karóra már kifejezetten nem, de legalább is nem csak az idő múlásának mérésére szolgáló szerkezet és eszköz. Ma egy óra a csuklódon önmagadról kiállított oklevél, látlelet, ami sokat mondd el róla, hogy ki is vagy valójában, vagy legalább is, hogy kinek akarsz látszani. Egy mechanikus óra nem függ egy bizonytalan gombelem köré nyomtatott áramkör primitívségétől, ellenben egy műszaki csoda, egy mérnöki műalkotás, melyben több száz apró, néha szabad szemmel szinte láthatatlan alkatrész, tökéletes harmóniában működik együtt, lüktet, pumpál, ketyeg, forog, folyamatos mozgással dinamikus táncot lejt, melynek eredménye végül az idő múlásának folyamatos és egyenletes kijelzése, akar egy élő organizmus, életre kelti a fémet a csuklódon.

  • #3: Válaszd a „hazait”

    Amennyire lehet. A hazai alatt most Európait kell érteni, és ebben semmilyen nacionalista felhang nincs. Egyszerű a képlet ugyanis, ha az Unión kívülről rendelsz bármit, arra a határnál vidáman ráteszik a 27% áfát és a vámot, ami függ attól, hogy melyik „harmadik” országból érkezik és miként adta fel a küldő, illetve minek értelmezi majd a hazai vámügyintéző és a NAV. Ez jelenthet akár 14%, azaz áfával együtt 41% pluszt, amit kifizetsz majd, ha át akarod venni, amit rendeltél, ráadásul aligha úszod meg, mert egy órát bizony már régen rossz, ha levélpostai küldeményként adnak fel neked. A fentiek okán, EU-n kívüli márkákkal most nem foglalkozom, bár tudni, kell hogy akár Hong – Kongban, akár Szingapúrban vagy épp az USA-ban is nagyon sok megfizethető áron kínált, igen jó minőségű óra márka kínálja termékeit, ár – érték arányuk remek, egészen addig, amíg a fenti bónusszal meg nem duplázzuk az árcédulán szereplő összeget, ezért a csalódások és bosszúság elkerülése érdekében óvatosságra és körültekintésre intek mindenkit.

  • #4: Csináld meg a házit!

    Elolvasod ezt a cikket, hatalmas piros pont, köszönet érte, de ne állj meg itt! Olvass utána, kérdezz, tőlem, bárkitől, aki járatos a témában, így kisebb eséllyel adsz ki pénzt valamiért, amit utána megbánsz. Ugyanis az egy dolog, hogy kiválasztod a megfelelő márkát, a megfelelő árban és azt az órát, amitől nedves lesz a szemed. Fontos, hogy megismerd a műszaki paramétereit. Ilyen jellemzőbő is, mint óra kínálatból, sok van. Mire jó a zafír üveg? Mi az? Mivel jobb, vagy jobb egy automata szerkezet, mint egy kézi húzós? Mi az a búvár óra? Milyen egy pilóta óra? Mi az a kronográf? Fontos, hogy lumineszkáljon a számlap, egyáltalán mi az, hogy lumineszkál, mi az a „lume”? Miért jó, ha kerámia a lunetta, egyáltán mi a rosseb az a lunetta? Ha ezekre a kérdésekre nem tudod fejből a választ, mindenképp olvass még e témában vagy kérdezz, hogy később ne csalódj.

  • #5: Microbrand és Affordable elmentek halat fogni

    Ha a fenti sort komolyan vetted, ezek a gondolatok neked szólnak. Jó eséllyel a szavak jelentése azért nem ismeretlen teljesen, de a jelentésük kicsit más, mint a szótári alak. Az órás világban a microbrand az a jelző, amit a kis példányszámban gyártó, megfizethető áron órákat kínáló, független cégeket, márkákat díszíti. Ha a Rolex vagy az Omega a nagytestvér, egy microbrand az újszülött, aki viszont már születésekor jót tud és jól, csak keveset. Hogyan csinálják? Függetlenek, kevés emberrel dolgoznak, nincs multinacionális hálózatuk, amit etetni kell, nincs gazdájuk, akiknek tejelni kell, nincs kötelező eladás szám, amit hozni kell, és főleg szeretetből csinálják, amit csinálnak, persze pénzért, profitért, mint mindenki, de nem csak a bevétel lebeg a szemük előtt.

Mélyvíz: A legnagyobb világmárkák 90%-a olyan dollar multi milliárdos befektetői csoportok kezében van, akiknek egyébként az óra piachoz eleve s egyébként nem sok közük van (volt). Egyetlen istenük a profit, s ennek rendelnek alá leginkább mindent.

A microbrand márkák tehát, látjuk, megfizethetők, azaz hordhatják az affordable kitűzőt is. Azonban erről a címkéről is érdemes két mondatot szólni, mert látni fogjuk, illetve tudható, hogy más, hatalmas multicégek vagy cégcsoportok is képviseltetik magukat a megfizethető skálán, sőt, az óra ipar egyik legnagyobb szereplője lényegében ebből él.