Keresés a hirdetések között!

| Elfelejtett jelszó | Regisztráció | ÚJ HIRDETÉS (regisztráció nélkül)
Zsebóra beépítésekről, egy laikus szemüvegén át – 3. rész: Az idő pénz, vagy mégsem?
Zsebóra beépítésekről, egy laikus szemüvegén át – 3. rész: Az idő pénz, vagy mégsem?

Írta: RetekG. Megjelent: 2019-01-26 16:58:40


Mi a helyzet azon zsebben ketyegőkkel, amiket déd- és nagyapáink hordtak? Bizony bőséggel találni belőlük, mind a mai napig.


Pár éve még kikerekedett a szemem, amikor egy aukciós oldalon 15.000 forintért meg tudtam vásárolni egy, az 1800-as évek végéről származó, illetve annak mondott, ezüst zsebórát, szép, felújított állapotban. Az évtized üzlete, gondoltam. Idővel persze kiderült, hogy nem az. Akkortájt fogalmam sem volt, mit ér egy efféle a piacon. A zsebórakészítés is valahogy úgy festett 100 – 120 éve, mint a mai, csuklóra szorított ketyegőt előállító ipar. Készült jobb, rosszabb, egyszerű, díszes, nemesfém, acél, vésett, polírozott, drága csecsebecse és olcsó gagyi. Ez utóbbi kategória gyakran hordoz, már akkor is elavult, vagy azóta nagyon meghaladott, kevésre becsült szerkezet. S természetesen kapható volt sok, ma is létező luxusmárka, jelenleg is jelentős értéket képviselő időmérője is.

Az 1960-as évek végén, illetve 70-es évek elején, az Amerikai kontinensen, úgy átlagosan 250 amerikai dollár körül kóstált egy hétköznapi Rolex. Akkortájt ez szűk kéthavi átlagkeresetnek felelt meg az USA-ban. Nagyjából. Ma az a Rolex tízezer, adott esetben akár százezer dollárokat érhet, nem is beszélve az olyan agyrobbantó árveréseken tapasztaltakról, mint a nem túl rég elkelt

Paul Newmann Daytona. 17.7 millió dollár egy óráért! Az kb. négy és fél milliárd forint! Amit Paul asszonya 1969-ben 250 dollárért csípett fel, beszambázva egy Rolex butikba. Félelmetes. Még akkor is, ha nyilván az a 250 dollár, mai viszonyokhoz mérten sokkal többet ér, mint ha simán csak beszoroznánk a mai dollár – forint árfolyammal. Az is tény, hogy ma egy átlagos Rolex vekker hivatalos kiskereskedelmi ára, 7000-8000 dollár. Ehhez a Google tudja is egyből, hogy manapság az átlagfizetés 3300USD, azaz szűk kéthavi bérből, egy Avarage Joe kap magának odaát egy Submarinert. Mit is fejtegetünk most? Azt, hogy, ha egyben marad a világ, tőlünk nyugatra egy Rolex nagyjából ugyanazon a relatív áron megvásárolható már 50 éve, és értékét nem csak tartja, de növelni is képes. Mindez pedig egy Seiko-ról sajnos aligha mutatható ki, vagy vetíthető előre, anélkül hogy lebecsülni, vagy megbántani szándékoznék az összevetéssel senkit. A tények, azok kérem makacs dolgok.

És valahogy így van ez a zsebórákkal is. Egy neve nincs, már rég a feledésbe merült és valószínűleg akkoriban is csak valami kókler márka vekkere, vagy egy megbízható, de megfizethető, ám a népszerűség mostohagyermekeként azóta kimúlt logó, egyébként szép és érdekes modellje sem képvisel valódi, pénzben kifejezhető értékeket. Ehhez képest egy Omega, vagy egy Longines már mutat valamit. S a ma is elismert „nagyok” alkotta darabok aztán eszement áron cserélnek gazdát mindenféle, már emlegetett árveréseken. Bár a rossznyelvek szerint többnyire maga a Patek vásárolja fel az antik csecsebecséket. Minden cégnek más – más módszere van a „hájp” gerjesztésre. A képtelen várólisták csupán egyike a kiterjedt arzenálnak ugye, kedves Rolex. (Kacsint, kacsint).


Következő rész: Zsebóra beépítésekről, egy laikus szemüvegén át – 4. rész: Konklúzió (2019. január 29.)


Eladó zsebóra beépítések